בנין וטוגו – ערש הוודו

Togo-Benin_DSCF1786-copy_BW_ayelet-2

בנין וטוגו – ערש הוודו

טוגו (Togo)ובנין (Benin) (בעבר נקראה Dahomey) שתי מדינות קטנות הממוקמות במערב אפריקה, לחוף מפרץ גינאה שהוא חלק מהאוקיינוס האטלנטי.בצפון גובלות המדינות הללו עם בורקינה פאסו, במערב עם גאנה ובמזרח שוכנת ניגריה.
מדינות שסבלו מנחת שלטונם של עמים לבנים, החל בפורטוגזים במאה החמש עשרה עת עסקו הסוחרים הפורטוגזים בסחר עבדים , הגרמנים ב 1814 ולאחר מכן ב-1914-, הצרפתים והבריטים אשר חילקו ביניהן את השטח. במשך מאות שנים נלכדו התושבים ע"י העמים הכובשים ומשתפי פעולה שחורים, הוחזקו בתנאים בלתי אנושיים והובלו לאמריקה ולאירופה ונמכרו כעבדים לכל המרבה במחיר. צלקת שלא נרפאה עד היום וממשיכה להשפיע על התדמית וההתפתחות של אפריקה.

המסע לבנין וטוגו תוכנן לצאת ב 2014. מפאת התפשטות מגפת האבולה, התכנית יצאה לפועל רק בחודש ספטמבר 2016.
כצלמים גיאוגרפיים ביקשנו רונית שפירו, שותפתי למסע ואנוכי יהודה שמח, מגב' סינדי מחברת ג'וליאנקו (Jolinaiko) היושבת בגאנה לראות ככל האפשר יותר טכסים הקשורים לדת הוודו וגם לפגוש שבטים עם סגנונות חיים שונים. כמו כן רצינו להתמקם בכפר כל שהו למשך שבוע על מנת לספוג את טעם החיים האמיתיים בכפר.
תחילת הטיול כווננה לאירוע הגדול פסטיבל החרות בנוטסה (Notsé ) .
שוק הפטיש) ( FETISHהוא ממש התחלה טובה לקיים את המפגש הראשוני עם דת הוודו. זהו שוק שבו מוכרים את ה "מצרכים" לביצוע טכס הוודו. הריח של נבלות בעלי החיים, העצמות, ראשי העכברושים הכלבים והקופים, גופות הציפרים המוטלות בתצוגה מבעיתה, מרמזים לאן נושבת רוח הטכס . מי מגיע לשוק הזה? אנשים שנתקלים בבעיה בחייהם, בזוגיות, אי פריון, מחלות, בעיות פרנסה, הולכים לכהן/פריסט אשר מקשיב לבעיה ומנחה אותם איזה מנחות הם צריכים לרכוש בשוק, על מנת לקיים את הטכס. מחיר המוצרים אינו ידוע ואינו קבוע. תחילה בוחרים במצרכים והפריסט המקומי בשוק מתייעץ עם הרוחות ושואל אותם למחיר . ניתן לעשות משא ומתן אבל הכל מותנה בהסכמת הרוחות. אפשר למצא שם קמעות מכל הסוגים ולכל הצרכים. למשל שרשרת מאובזרת בשיני כלב להגנה מפני הרוחות הרעות,אברי מין מעץ להגברת הפריון, קרניים מהם מייצרים אבקות ושיקויים, או "טלפון" (שעשוי מחתיכת עץ צבועה וחוט מחובר אליה), באמצעותו אתה יכול לשאול את הרוחות אם אתה יכול לנסוע ברכב והאם תגיע בשלום למחוז חפצך.
באופן טבעי התחנה הבאה שלנו תהיה ביקור אצל הכהן

להורדת הכתבה לחץ כאן>>